De hel van Beppu

25 mei 2019 - Beppu, Japan

Japanners geven geen hand bij wijze van kennismaking, Japanners buigen. Het is hier beslist niet de bedoeling dat je een hand geeft; en zoenen is al helemaal uit den boze, zelfs binnen de familie. Japanners krijgen in hun opvoeding mee hoe diep ze moeten buigen en voor wie. Hoe lager je in aanzien staat hoe dieper je moet buigen voor een ander. Nu worden westerlingen niet aangekeken op de mores, maar men vindt het wel leuk als je buigt. Het zit zo ingeslepen in de gewoontes. De stationsbeambte buigt, de. controleur in het openbaar vervoer, de winkelier, de serveerster, de man die het verkeer regelt..... En als jij dan ook buigt, dan buigen zij ook weer. Zo kun je een tijdje bezig blijven.

Vandaag reisden wij naar Beppu. De plaats staat bekend om zijn warmtebronnen en modderpoelen. Overal ontsnappen hete gassen en dampen de aarde. Dit heeft allemaal te maken met de vulkanische activiteiten die ondergronds plaatsvinden. Er zijn als gevolg daarvan twee warmwaterbronnen in Beppu: onsen om in te baden en jigoku, die zo heet zijn dat je er alleen maar naar kan kijken. Dat noemen ze hier wel de hellen van Beppu. Morgen gaan we kijken hoe dat er uitziet.

Vandaag reisden we voor het laatst met de Shinkansen (de Sakura).  In de expresstrein die we erna hadden moesten alle stoelen (per twee) zelf worden omgedraaid, anders zouden we allemaal achteruit rijden.

Ons hotel in Beppu voelt een beetje als thuis: we hebben uitzicht op de jachthaven en op zee (de baai van Beppu). Ook hier is een uitgebreid bad mogelijk. Op de bovenste verdieping is de buiten-onsen. Op de kamer liggen de yukata’s al weer klaar. In ons vorige hotel waren er geen yukata’s, maar een soort pyama’s voor de gasten. Die hingen in de kast op de kamer. Deze zijn niet zozeer bedoeld om in te slapen, maar net als de yukata’s om in het hotel rond te lopen. Vanmorgen aan het ontbijt zaten er dus mensen in zo’n pyama.

Vanavond belandden we in een Koreaans restaurant. Het was een bbq-restaurant met de ingrediënten: varkensvlees, paddestoelen, ui, knoflook en kimchi. Dat laatste is een typisch Koreaans gerecht en bestaat uit gefermenteerde kool. Niet onaardig met de nodige kruiden er bij.

Het was overal druk op straat en in de restaurants. Tenslotte is het zaterdagavond. We liepen door de rosse buurt. ‘s Middags zagen we in deze buurt al veel clubs. Nu stonden de dames in minieme outfit op straat. De temperatuur liet het toe: het was nog steeds 24 graden buiten.

1. Nelleke:
    26 mei 2019
    Her blijven bijzondere verhalen, leuk geschreven ook.
    Gaan jullie straks thuis ook in kimono's lopen?