Naar de Loire streek

18 augustus 2022 - Vienne, Frankrijk

Vanmorgen op ons gemak opgestaan en in het hotel ontbeten. Het is een typisch Frans ontbijt, een croissant, een stuk stokbrood, koffie of thee. Verder jam, ham en kaas en yoghurt voor de liefhebbers.

We hebben een tolbadge aangeschaft. In Nederland bij de ANWB was die uitverkocht, maar we hebben een exemplaar in Belgie gekocht. Het werkt echt prima. We kunnen de poortjes met een oranje T zo passeren. Je hoort een piepje en onze passage is geregistreerd. Volgende maand krijgen we de rekening thuis. Heel vroeger moesten we Franse francs in een net werpen om de slagboom te openen.

We rijden naar de Loire-streek. We rijden door dorpjes die wel uitgestorven lijken. Geen winkel te zien. Heel anders dan het dorp waar we vannacht sliepen. Daar waren wel 7 bakkers, 2 slagers, 2 kaasboeren. Veel waren er gesloten ivm vakantie, maar toch.

Er staan meer dan 140 kastelen in de Loire streek. De meeste kastelen werden rond de oevers van de Loire gebouwd als militaire forten tijdens de Honderdjarige Oorlog. Ook na de oorlog bleven Franse koningen kastelen bouwen in de regio.

Vandaag bezochten we het kasteel/fort van Chinon. Hier hebben in de 15 e eeuw zowel Franse als Engelse koningen gewoond. Ook Jeanne d’Arc heeft hier verbleven.

We overnachten in een prachtige bed and breakfast in de buurt van Chinon. Het is een oude hoeve. We worden hartelijk ontvangen en de eigenares reserveert voor ons de restaurants voor vanavond en morgenavond.

We hebben heerlijk gegeten in Chinon en de plaatselijke rode wijn gedronken, die ook Chinon heet. De Loire kent eigenlijk alleen maar witte wijnen. De Chinon is een uitzondering.

1. Gert-Jan:
    30 augustus 2022
    Chinon als jochie van 12 met ouders mee naar een heus ridderskasteel..... bracht ooie jeugdherinneringen boven