Naar Matsumoto

14 mei 2019 - Matsumoto, Japan

Vanmorgen na het ontbijt zijn we uitgecheckt uit het hotel. Het was een prima uitvalsbasis voor alle uitstapjes die we hebben gemaakt. Een comfortabel hotel met een redelijk ruime kamer. Dat laatste kom je in Japan niet veel tegen. Meestal kun je je kont niet keren, kun je net om het bed heen en moet je je bagage ook nog kwijt. We hebben voor de plekken waar we wat langer overnachten, een luxer hotel geboekt en daar was deze er dus een van.

Enfin, met de bagage naar de Yamanote lijn naar Shinjuku. Dat was nog best een toer, want alle mensen die we gisteravond naar huis zagen gaan, kwamen nu weer naar het werk. Wij tegen de stroom van wel duizenden Japanners in. Het lukte wonderwel en bij Shinjuku moesten we even wachten op onze trein naar Matsumoto. Besproken plaatsen hadden we, maar dat was niet nodig geweest: het was erg rustig. De controleur buigt naar de passagiers als hij de coupe binnen komt. En als hij de coupe verlaat draait hij zich om en buigt nogmaals. In de trein en in de metro zit vrijwel iedereen op zijn mobiele telefoon te staren, maar niemand belt (dat wordt ook verzocht). Er heerst een weldadige rust.

Matsumoto staat bekend om zijn kasteel. Het stamt uit 1500 en wordt vanwege zijn (zwarte) uiterlijk het Kraaienkasteel genoemd. Dirk is tot bovenin geweest, schoenen moesten uit en via smalle hoge trappen kwam hij bovenin.

Ook hebben we nog een museum bezocht. Momenteel heeft museum Voorlinden in Wassenaar een grote expositie van Yayoi Kusama. Zij staat bekend om haar kunstwerken met grote of kleine stippen. In Den Haag rijdt een stippentram op dit moment. Toen wij eerder in Japan waren hebben wij kunst van haar gezien op het eiland Naoshima. In Tokyo heeft ze een eigen museum, maar we waren te laat om kaartjes te bemachtigen. Toen we naar Matsumoto reisden kwamen we er achter dat Kusama in deze stad is geboren in 1929. Het plaatselijke museum heeft een deel aan haar kunst gewijd, dus dat was voor ons een leuke verrassing.

Het regende vandaag en dat was jammer. In Tokyo hadden we alle dagen heerlijk weer, zo 23, 24 graden. Nu net na het eten was het gelukkig weer droog en voor morgen voorspellen ze ook weer goed weer.

Vanavond hebben we bijzonder gegeten. De specialiteit van de streek (Nagano) is paard..... Dirk heeft dat besteld in de iets gerookte vorm, verder aten we soba (noedels) en geraspte wasabi. Daarbij een glas sake. Een echte Japanse maaltijd.

1. Esther:
    14 mei 2019
    Leuk deze verhalen. Iedere dag een nieuwe belevenis.
    Veel plezier nog.
  2. Tineke Bal:
    Heel leuk An en Dirk zo’n reisverslag, genieten elke dag met jullie mee! 🤗
  3. Adrie:
    14 mei 2019
    Hoi Anja en Dirk, wat leuk en interessant om zien en te lezen.
  4. Nelleke:
    Geraspte wasabi? Lekker pittig
    Leuke verhalen mensen, wel heel goed voorbereid en de tijd nemen om het,allemaal op te schrijven 's avonds, petje af.
  5. Gert-Jan:
    15 mei 2019
    Als of je op de achterbank meereist!