Porto

6 september 2022 - Porto, Portugal

Vandaag naar Porto. Het was een rit van vijf kwartier. We hebben de auto iets buiten het centrum gezet en hebben daarna de metro gepakt naar het centrum van de stad.

Na de koffie met pastel de nata (of pasteis de Belim, een specialiteit oorspronkelijk uit Lissabon), beginnen we bij het station van Porto, São Bento. De buitenkant is niet zo interessant, maar de binnenkant  is helemaal betegeld met die mooie Portugese tegeltjes, azulejos. Er staan verschillende taferen afgebeeld. Buiten kwamen we ook al een huis tegen met die fraaie tegels.

Vervolgens lopen we naar de kathedraal; we laten de binnenkant dit keer voor wat het is, na alle kathedralen van de afgelopen weken. Vervolgens dalen we af en komen uit bij een restaurant. Het was vol, maar we konden nog aan de bar eten. We bestelden kleine hapjes en ze waren allemaal heerlijk.

Vervolgens afgedaald naar de rivieroever, de rivier Douro. Aan deze rivier liggen alle grote porthuizen zoals Sandeman, Kopke, Cockburn). Port is de plaatselijke drank en heel Porto staat in het teken van port: de porthuizen, de boten met de tonnen waarin port werd vervoerd, de horeca waar je port kunt drinken. We zijn naar de overkant van de rivier gevaren (naar Vila Nova de Gaia) waar alle grote porthuizen liggen en hebben daar rondgelopen. Vanaf die plek heb je een mooi gezicht op de stad Porto en de brug over de rivier.

Vandaag hadden we prachtig weer, 23 graden en zon, dus heerlijk om door een stad te lopen.