De Mekong delta

3 januari 2024 - Can Tho, Vietnam

Tropische temperaturen vandaag, rond 32 graden. Insmeren met zonnebrand en deet.

De Mekong Delta is een favoriete Vietnamese highlight – het dagelijkse leven van de lokale bevolking is hier aan de rivier nog redelijk authentiek.
We gaan aan boord van een sampan. De Mekong delta is een vruchtbaar, groen en prachtig begroeid gebied met moerassen, rivieren en kleine kanaaltjes. We zien het traditionele leven op het Vietnamese platteland van dichtbij.

We bezoeken de grootste drijvende markt van de Mekong Delta, Cai Rang. In de drijvende markt is er een wirwar van kleine houten bootjes en grotere boten van lokale boeren die hun papaja’s, ananassen, meloenen en andere handelswaar op het water te koop aanbieden. De drijvende markt wordt steeds kleiner door de groeiende verstedelijking.
Leuk was de vrouw die haar boot aan de onze aanhaakte en vers sinaasappelsap maakte. Voor 20.000 dong (€0,75) had je een beker sap. Ze was onwijs handig met die boot.

We bezoeken een echtpaar die bamboe manden maakt.
Na de drijvende markt maken we een fietstocht langs smalle dorpjes en voorbij rijstvelden. Terug naar Can Tho met terrassen en restaurants op de promenade.

Tegenwoordig ligt er een enorme brug in de Mekong delta. Toen wij hier in 2009 waren was die er nog niet en werd alles met pontjes gedaan. De vooruitgang heeft zeker niet stil gestaan in Vietnam, maar zo op het water zie je nog de omstandigheden waarin mensen al eeuwen in leven.  Huisjes op palen, kleine gehuchtjes met heel kleine bedrijfjes, vissers met een klein netje.

Weer wat geld gepind: 100 euro is 2,6 miljoen dong, dus we moeten flink rekenen hier. In de grotere plaatsen en betere restaurants kunnen we met de creditcard betalen.

Vanavond hebben we een restaurant besproken waar we ook westerse keuken kunnen eten. Dat is dan naar Vietnamese maatstaven wat duurder. In die restaurants hebben ze ook flessen wijn. Omgerekend betaal je daar tussen 40-60 euro voor. We houden het eigenlijk altijd bij bier en een cocktail.