Rocamadour en Saint-Cirq-Lapopie

23 augustus 2022 - Rocamadour, Frankrijk

Vandaag hebben we twee van de mooiste dorpen van Frankrijk bezocht. Allereerst Rocamadour.

Rocamadour is een drukbezochte bedevaartplaats, op een rots gebouwd. Vanaf een afstand lijkt het of de gebouwen tegen de rots zijn geplakt.

Wij parkeren de auto bovenaan en dalen langzaam af. Zo komen we eerst langs het kasteel, dan via de kruiswegstatie, allerlei heiligdommen,  de kerk en de kapellen en vervolgens onderaan in het dorp.

Wij protestanten kennen dit niet maar bij katholieke  gebouwen kom je soms de kruiswegstatie tegen. Het gaat om veertien afbeeldingen waarin de lijdensweg van Jezus Christus is verbeeld, vanaf het paleis van Pontius Pilatus tot de begrafenis. Hier in Rocamadour zijn het 14 staties, halteplaatsen in de vorm van een afbeelding in een huisje. Gelovigen kunnen zo de lijdensweg langslopen.

Het dorp beneden is een lange winkelstraat met vooral winkeltjes met streekproducten, zoals foie gras, patés, taarten en andere zoetigheden. Verder veel restaurantjes. De straat was behoorlijk druk met toeristen, maar het was te doen.

Terug naar boven vonden we met deze warmte (tegen de 30 graden) te inspannend. Er zijn twee liften die je naar boven brengen tegen betaling en daar hebben we gebruik van gemaakt.

De volgende stop is Saint-Cirq-Lapopie, een middeleeuws dorp, ook op een rots gebouwd. Prachtige gebouwen, gevels, bloemen, poorten, straatjes met kleine steentjes. Overal ook galeries, want er zijn veel kunstenaars neergestreken in het dorp. Het is prachtig en het is geen wonder dat het op de monumentenlijst staat. Ook hier weer flink stijgen en dalen. Een van de hoogste punten is de 16e eeuwse kerk. Daarnaast een prachtig uitzicht op de rivier de Lot, waar, ondanks de droogte, nog best wat water doorheen stroomt.

‘s Avonds om 21.00 uur zitten we nog heerlijk te barbecuen. Het is heerlijk buiten