Naar Hué

28 december 2023 - Vĩnh Thạch, Vietnam

Het regent en dat zal de hele dag zo blijven ☹️

We reizen door naar Hué.
Eerst stoppen we bij de Hien Luong-brug over de Ben Hai- rivier – ooit onderdeel van de scheidingslijn tussen Noord- en Zuid-Vietnam (1954-1976). De ‘Vredesbrug’ is tegenwoordig een belangrijk symbool voor de hereniging van Vietnam.
Stel je voor hoe hier vroeger propaganda naar de overkant schalde via grote luidsprekers.

Dan rijden we naar de Vinh Moc-tunnels, een ondergronds tunnelnetwerk gebouwd als toevluchtsoord voor dorpsbewoners uit het noordelijke deel van de DMZ (Demilitarized Zone: een bufferzone tussen Noord- en Zuid-Vietnam).
Krappe kamers en medische ruimtes. Mensen schuilden hier soms dagen tijdens bombardementen. We zijn zo’n tunnel ingeweest en dat was best benauwd.

Aan het eind van de middag bereiken we Hué, de voormalige keizerlijke hoofdstad van Vietnam.
Je merkt dat het in deze streek /stad steeds rijker wordt, verder naar het zuiden dus, en dat er meer toeristen zijn in Hué.  Er zijn veel winkeltjes, koffiezaakjes en restaurantjes, vooral gericht op toeristen. Ondanks dat is het een mooi plaatsje, gelegen aan de Parfumrivier.

Helaas hebben we nog steeds regen en het lijkt voorlopig nog niet op te houden….,,

1. Marcel:
    28 december 2023
    Wel indrukwekkend die tunnels , en benauwd geloof ik zeker.
    Hoop dat weer snel opknapt voor jullie .