Op de terugweg

30 mei 2019 - Narita, Japan

Vandaag is de laatste vakantiedag in Japan. We vlogen vandaag van Nagasaki naar Tokyo, een binnenlandse vlucht met ANA, in ongeveer anderhalf uur. Morgen vliegen we van Tokyo terug naar Amsterdam. We hadden een retour Tokyo, handiger was geweest om van Fukuoka terug te vliegen naar Nederland, maar dat was qua tijden niet mogelijk.

We hebben ons met de taxi naar het station van Ngagasaki laten vervoeren. Net als de tram- en buschauffeurs dragen ook de taxichauffeurs vaak een pet en witte handschoenen. Als de taxi voorstaat gaan de deuren en de kofferbak automatisch open. Als alles in de auto zit sluiten ze ook weer vanzelf. De chauffeur komt niet achter zijn stuur vandaan.

De taxi zet ons af op het busplatform voor de airport liner naar het vliegveld. Het is ongeveer 50 minuten tijden naar Nagasaki Airport. Het vliegveld is een kunstmatig aangelegd eiland in de baai van Nagasaki.

Eerst inchecken en koffers afgeven (steeds valt op dat heel veel hier nog persoonlijk gebeurt; inchecken en koffer afgeven is allemaal handwerk). In die zin merk je dat het in Nederland wel heel erg efficient geregeld is. Het persoonlijke serviceniveau ligt hier erg hoog. Men blijft vriendelijk en is overal mee behulpzaam.

Op het vliegveld wordt reclame gemaakt voor Huis ten Bosch. Het is een replica van hetzelfde paleis in Den Haag, waar nu WA en Maxima wonen. Het complex ligt op enige afstand van Nagasaki, met meer Nederlandse gebouwen, ontstaan vanuit de vriendschapsband tussen Nederland en Japan. Het schijnt een soort themapark te zijn, dus wij hadden niet de behoefte daar te gaan kijken. Er staan Nederlandse gebouwen zoals het stadhuis van Gouda, een windmolen, de oude kerk van Delft, museum de Lakenhal uit Leiden, de domtoren van Utrecht en nog veel meer, allemaal nagebouwd en allemaal op ware grootte. Het is ooit bedacht om het gebied een nieuwe toeristische impuls te geven.

Ter ontspanning hebben we allebei nog van een stoelmassage genoten op de airport. Lekker hoor!

Ons vliegtuig is voorzien van reclame voor de Olympische Spelen. Hadden we net geschreven dat we daar nog niet zoveel van hadden gemerkt....

Aangekomen in Tokyo in het hotel bij de luchthaven Narita.

Morgen sluiten we de blog af. Dan zit het er op

1. Kathy:
    30 mei 2019
    It has been such a pleasure living this beautiful trip along with you. Thank you for all your efforts in putting this blog together. We look forward to your next adventure!!! Kathy and Phil
  2. Marian Rigter:
    30 mei 2019
    Hoi Dirk en Anja. Het was weer leuk en interessant om jullie op je reis te volgen. Het zit er nu dus weer op! Goeie thuisreis morgen! Op naar de volgende onderneming! Liefs van Hans en Marian.
  3. Magda:
    30 mei 2019
    Jullie hebben een prachtige reis gemaakt en het was heel leuk om jullie zo te volgen. Goede vlucht gewenst en tot ziens, Magda
  4. Peter en Jacqueline:
    30 mei 2019
    Leuk om te lezen (en te kijken)! Goede reis naar huis.
  5. Marielle:
    30 mei 2019
    Goede reis terug! Jaloers zijn wij op dat lekkere eten!
  6. Nelleke:
    30 mei 2019
    Ik heb genoten van jullie bijzondere verhalen, wat een land zeg!
    Goede en veilige reis terug😀
  7. Jan de Lange:
    31 mei 2019
    Dirk en Anja, wat een schitterende reis en wat hebben jullie ons op een hele leuke manier kennis laten maken met allerlei kanten van Japan. Een prachtig land met aparte gewoonten. Ik heb er echt veel van geleerd.