De keizerlijke stad

29 december 2023 - Hue, Vietnam

Gisteravond was het één groot feest in Hué. Overal restaurantjes en café ‘s. Overal muziek.
We hebben sushi gegeten bij de Japanner.

Ontbijt in de hotels is vrijwel overal hetzelfde: een groot gedeelte Oosters, met nasi, rijst, vlees, vis, soep, gestoomde hapjes en een deel Westers: croissants, vaak stokbrood (Franse invloed), jam, veel fruit. altijd staat er iemand eieren te bakken

Vanmorgen na ontbijt naar de Dong Ba-markt, de grootste markt van Hué. Een enorme markt met voedsel en spullen. De kraampjes zitten heel dicht op elkaar. Met name vrouwen doen de verkoop, maar hakken ook bijvoorbeeld het vlees.

Daarna bezoeken we de Verboden Stad, ooit het ommuurde privéterrein van de keizerlijke familie. Indrukwekkend, maar oud en niet onderhouden

De Thien Mu Pagode (ook wel ‘Linh Mu’) is één van de oudste pagodes van Vietnam. Deze werd in één klap beroemd toen één van de monniken zichzelf in 1963 in Ho Chi Minh City in brand stak.

Vervolgens maken we een  boottocht over de Parfum Rivier (Song Huong-rivier) en stoppen onderweg voor de lunch.

Als laatste bezoeken we de tombe van keizer Tu Doc. Hij was de vierde keizer van het keizerrijk.

We gaan nog even kijken hoe wierookstokjes met de hand worden gemaakt. Ze staan in alle kleuren langs de weg om in de tempels te worden verbrand.

Een volle maar leuke dag, met helaas weer regen.

1. Gert-Jan:
    30 december 2023
    Dank weer dat ik lekker droog mag mee genieten van jullie (kleurrijke) avonturen. Het maakt Vietnam meer en meer een bestemming om zelf eens te bezoeken. Alvast een goede jaarwisseling.
  2. Johan den dulk:
    30 december 2023