Saigon en tunnels

5 januari 2024 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Gisteravond hebben we Saigon verder verkend per riksja. Wat een gekkenhuis is deze stad qua verkeer. Enorm veel scooters. De riksja rijders rijden er met groot gemak tussendoor. Zelf denk je dat je de overkant niet haalt….
Daarna de kleine oude straatjes van Saigon doorgelopen. Heel bijzonder on te zien hoe mensen hier nog leven, in kleine kamertjes. In de grote straten veel uitgaansleven met superharde stampmuziek.

Vandaag naar de Cu Chi- tunnels: één van de beroemdste overblijfselen uit de Vietnam-oorlog. De Cu Chi-tunnels was het ondergrondse tunnelcomplex van de Vietcong. Van hieruit voerden zij verrassingsaanvallen uit op de Amerikaanse troepen.
We konden de tunnels in, maar ze zijn uitgegraven voor kleine Vietnamezen en niet voor forse toeristen. Ook zie je allerlei ingenieuze boobytraps. In kuilen zijn spiezen neergezet zodat de vijand er onvermoed in liep en doorspiesd werd.
Heel Indrukwekkend dat het nauwe gangenstelsel zelfs ziekenhuizen, scholen en kleine wapenfabrieken verbond.

’s Avonds eten we Japans. Vlak hij ons hotel zit Japantown, straatjes vol met Japanse restaurants.

Daarvoor was Dirk naar de kapper geweest. Behalve knippen werd hij geschoren, ook oren en neus.  Nagels geknipt van handen en voeten.  Hoofd- en voetmassage en oren gewaxt.

1. Marielle:
    7 januari 2024