Op weg naar Penticton

14 juni 2022 - Penticton, Canada

Vandaag gaan we op weg naar Penticton. Onderweg hebben we geen best weer, de hele dag valt er regen en soms is er dikke mist.

Op de route belanden we in Manning Park, een enorm natuurgebied met prachtige bossen en meren. We hebben daar een stukje gewandeld. Er zouden beren kunnen zitten, maar gelukkig hebben wij alleen marmotten gezien.

Ter plekke was het 8 graden celsius, behoorlijk koud dus.

Gelukkig wordt het in de loop van de middag steeds warmer. We rijden inmiddels door een gebied met veel fruitteelt. Overal wordt hier fruit verkocht aan de kant van de weg. Penticton staat bekend om zijn wijnbouw, dus dat wordt vanavond een lekker glaasje wijn drinken.

De provincie British Columbia, waar wij nu doorheen reizen, heeft een prachtige landschap. Overal weidse vergezichten, veel bergen, valleien en kleine dorpjes.

Er staan borden langs de highway dat het eerstvolgende bezinestation over 180 km is. Steeds goed opletten dus dat je genoeg benzine in de tank hebt. Benzine kost hier trouwens 2,19 dollar per liter. Omgerekend 1,63 euro. In Nederland betaal je nu 2,30 euro per liter, dus nog een stuk duurder doan in Canada.

Alcohol kopen gaat hier anders dan bij ons thuis. Er zijn speciale liquorstores met wijn, bier en sterke drank. In de supermarkt wordt geen alcohol verkocht. De sterke drank wordt verpakt in een “brown bag”.

Vanavond hebben we lekker gegeten in een Vietnamees restaurant. Op de rekening staan de percentages (met bedrag) voor de tip al vermeld: 15%-18%-20%. Je hoeft alleen nog maar te kiezen. Tips zijn hier een belangrijk deel van de inkomsten.

Na het eten hebben we nog een klein wandelingetje gemaakt langs het Okanagan Lake.