Monasterio San Juan de la Peña

30 augustus 2022 - Jaca, Spanje

Gisteravond hadden we onweer en enorm veel regen. Zowel de mensen als de natuur zullen er blij mee zijn geweest. Vanmorgen was het heerlijk koel buiten, maar in de loop van de middag werd het toch weer 32 graden.

Vanmorgen zagen we in ons dorp de deur openstaan van  een gebouw. Even binnegelopen. Het wordt gebruikt voor het spreekuur van de dokter, 1 uur per week, en voor kunstexposities.
Gisteravond hoorden we dat er nog 15 permanente bewoners zijn in dit dorp. Ze maken zich zorgen over het voortbestaan, want die bewoners zijn natuurlijk niet de jongsten. Ze proberen het in leven te houden met bijvoorbeeld de aanleg van een zwembad en het renoveren van gebouwen. Toch zal het niet makkelijk zijn. Toeristen zijn er wel, maar vooral in het weekend.

Op de weg naar Jaca, in de Pyreneeën van Aragon, ligt een klooster, of eigen twee kloosters, een oude en een nieuwe. San Juan de la Peña. Beiden zijn niet meer bewoond maar zijn wel de moeite van een bezoek waard. Het nieuwe klooster geeft een fraai inzicht in hoe de monniken toen geleefd moeten hebben. Het oude klooster is tegen en in een rots gebouwd.

Bij de kloosters hoort ook nog een kerkje uit de 11e eeuw. Wonderlijk dat dat nog bewaard is gebleven.

1. Gert-Jan:
    31 augustus 2022
    Echt weer heerlijk met jullie zo mee te mogen reizen. Dank daarvoor