Naar Pamplona

29 augustus 2022 - Pamplona, Spanje

Gisteravond hebben we tapas gegeten in ons hotel. Veel gebruikelijke, zoals ham, ansjovis met pepers, kroketjes met ham, maar het bijzonderste was een stukje knapperig gebakken huid van het varken, met wat spek eraan.

Veel mensen kennen het evenement van de rennende stieren in Pamplona. Bij het feest van de heilige San Fermin, ongeveer 9 dagen in juli, vinden er allerlei (vooral culinaire) activiteiten plaats maar aan het begin van elke dag worden er 6 stieren door de straten van Pamplona gejaagd. Duizenden voornamelijk jonge mannen lopen voor de stieren uit. Het hele gebeuren duurt nog geen 3 minuten. Er vallen honderden gewonden en soms ook doden. De zes stieren komen ‘s middags in de arena voor het stierenvechten en worden daar afgemaakt. Stierenvechten is op sommige plekken verboden in Spanje, maar hier dus nog niet.

Pamplona is geen heel bijzondere stad, maar wel levendig en ook gezellig. De stad is ook baskisch, wat je aan sommige namen ziet. Vaak staan teksten in twee talen aangegeven.

Wat wel heel mooi is in Pamplona is de Kathedraal van Santa Maria. Zoals elke katholieke kerk veel pracht en praal, maar aan de kerk is er een prachtig museum verbonden. Echt de moeite waard.

Pamplona ligt ook aan de route van de camino de Santiago. Door de stad zie je de metalen schelpen in de straat liggen. Er is hier ook een speciale overnachtingsplaats waar je een stempel in je pelgrimspaspoort kunt laten zetten. Ook zijn er overnachtingen mogelijk. Wij zagen veel wandelaars met rugzak en stokken.

In de middag hebben we heerlijk pintxos gegeten, Baskisch voor tapas. Op straat bij een mooie zaak. De hapjes zoek je zelf uit in de vitrine en kun je gelijk meenemen. Glaasje rosé erbij en smullen maar.