100 Mile House

22 juni 2022 - 100 Mile House, Canada

Het begon vanmorgen met zware regenval, maar toen we het hotel verlieten brak de zon door.

Vandaag hebben we niet veel kilometers te rijden, dus onderweg kijken we wat er te doen is.

We starten in het North Thompson Provicial Park. Onderdeel daarvan is een mooie camping. Het is niet vol, zo hier en daar staan campers, soms heel groot. Standaard op de plek is een picknickbank. Geen electriciteit of stromend water, het is een echte natuurcamping.

We lopen een stukje en komen onderweg oude voedselopslagplaatsen tegen van de Shuswap First Nations. Bij een hoog gelegen uitkijkpunt zie we twee rivieren (allebei met heel veel water) samenkomen. Een mooi rustig park.

Na een fikse regenbui komen we bij de Bridge Lake Ice Caves. Een gebied waar normaal gesproken geen beren komen. We doen de langste wandeling die langs het meer loopt. Het is klimmen en klauteren, hier en daar glad door de regen, maar wel prachtig en we hebben goed uitzicht op het meer. Bij terugkomst staat alleen onze auto nog op de parkeerplaats en is de toegang voor de helft afgesloten met een hek. Op het bord stond dat er waarschijnlijk een beer is in het gebied en dat je de autoriteiten moet bellen wanneer je ‘m ziet. Dat hek stond er nog niet toen wij kwamen, dus waarschijnlijk hebben we de beer net gemist. Onderweg tijdens de wandeling komen we verschillende fraaie totempalen tegen.

We rijden door naar 100 Mile House, waar we overnachten. Waar komt zo’n plaatsnaam vandaan? Veel van de dorpen aan de weg (Old Cariboo Road, route van de goudzoekers) werden aangeduid met de afstand tot het beginpunt van de route. Zo is er ook een 108 Mile House, een 70 Mile House etc.

Het landschap waar we vandaag doorheen reden was erg mooi, anders natuurlijk dan het spectaculaire hooggebergte in Alberta. De bergen hier zijn lager, maar er zijn mooie meren en bossen, fraaie landschappen en het is hier erg rustig. Hier geen druk toerisme.

We doen nog even wat boodschappen in de plaatselijke supermarkt. Behalve het vlees is alles hier een stuk duurder dan in Nederland.

We eten tegenover het hotel in een gezellig restaurant. Allebei fish en chips. Lekker hoor.

1. Gert-Jan:
    25 juni 2022
    Prachtig die totempalen
    En heerlijk meelezend mee te genieten