Hudson Bay Company, handelspost

24 juni 2022 - Smithers, Canada

Een stralende zon vandaag bij vertrek vanuit Prince George. We gaan op weg naar Smithers, een van de etappeplaatsen richting Vancouver Island. De afstanden zijn hier groot. Toen we bij het verlaten van het hotel de hoek omgingen gaf Google Maps aan dat we na 386 km moesten afslaan. Het was inderdaad een lange, maar opnieuw mooie weg.

Net als op eerdere verre reizen hebben we een mobiele wifi bij ons, waardoor we Google Maps op het beeldscherm kunnen krijgen. Daarnaast hebben we ook een wegenkaart, want dat is toch het allerleukste: een kaart met een goed overzicht van alle wegen.

Veel wegen zijn hier niet, we zitten hier in een dunbevolkt gebied. Zo nu en dan rijden we door een plaatsje, waar dan alle voorzieningen zijn, zoals een supermarkt. Niet eens altijd een tankstation, dus we moeten opletten dat we op tijd tanken.

De wegen zijn prachtig, heel rustig ook. Maximum snelheid is hier 100 km/u. Regelmatig zijn er parkeerplaatsen, en altijd is daar een toilet aanwezig. Alle vuilnisbakken zijn hier bear-proof, dat wil zeggen dat de greep in een greep zit. Het is, zeker buiten de stadjes, overal erg schoon. Geen afval in de natuur.

Onderweg zien we dat er veel bosbouw is en dan natuurlijk houtverwerking.

We bezochten Fort St. James, een kleine plaats aan de oever van het Stuart Lake. Het fort werd in 1806 gesticht door een bonthandelaar, als handelspost. Het was een administratieve post van de Hudson Bay Company, nu bekend van de grote winkelketen, maar ooit begonnen als bonthandelaar. De company werkte samen met de plaatselijke first nations, de Nak’azdli Nation voor. Ter plekke staan nog enkele oude gebouwen, waaronder de bontopslag. Ongelofelijk hoeveel verschillende dierenhuiden werden verhandeld.

Vandaag weer 400 km gereden. In totaal staat er nu ruim 3000 km op de teller en we hebben nog een stukje te gaan…..

‘s Avonds eten we in het stadje, zo 15 minuten lopen. Dat zie je vrijwel niemand doen, iedereen gaat met de auto uit eten.

We eten Grieks en het smaakt heerlijk. Bij teruglopen nar het hotel was het nog 19 graden. Heerlijk weer dus.

1. Tineke Bal:
    25 juni 2022
    Mooie verhalen en prachtige foto’s, wat een mooie reis (wel genoeg muggenspray bij je 🦟 dan maak je vrienden ;-)