Highway of Tears

25 juni 2022 - Prince Rupert, Canada

Tussen Prince George, waar we gisteren vertrokken, en Prince Rupert, waar we vandaag naar toerijden, ligt Highway 16. Een andere naam voor deze weg is Highway of Tears. Die naam houdt verband met het grote aantal verdwenen of vermoorde meisjes en vrouwen, vooral van First Nations afkomst. Dit is begonnen in 1970. Onderweg zie je regelmatig borden met foto’s van vermiste meisjes. In Nederland is een aantal jaar geleden een documentaire hierover (ook Highway of Tears geheten) uitgezonden op tv.

Onderweg rijden we een groot stuk door de Hazelton Mountains, alweer een prachtige weg met, ook hier, hoge bergen met besneeuwde toppen. De temperatuur is 27 graden. Hoe dichter bij de kust, hoe koeler het wordt.

Uiteindelijk komen we aan in Prince Rupert, een havenplaats vlak onder de grens met Alaska. Alaska loopt een heel stuk naar beneden door langs de kust.

Het is inmiddels 21 graden, met een heerlijk zonnetje. Prince Rupert heeft een leuke waterkant, met horeca en we belanden op het terras van een pub voor een drankje en een maaltijd. Uitzicht op het water!

Morgen vroeg op: we moeten om 5.30 uur inchecken voor de boot die ons naar Vancouver Island brengt.

1. Cune:
    26 juni 2022
    Trieste geschiedenis daar die highway, maar ook weer mooie plekken/
    Ben benieuwd naar jullie boottocht, verrekijker in de aanslag?
  2. Coby:
    26 juni 2022
    Even de kaart erbij gehaald hoe vreemd de grens met Alaska loopt! Mooie natuurlijke tocht! Zeker een aardig stukje varen naar Vancouver Island. Trek in Noorwegen heel bijzonder maar zwaar. Groetjes Arie