Het kasteel van Osaka

19 mei 2019 - Osaka, Japan

Ja, waar te beginnen vandaag. Gewoon maar bij de eerste bestemming: station Osaka. Daar werden we uiterst vriendelijk geholpen bij het reserveren van een zitplaats voor de volgende verplaatsing aanstaande dinsdag. Daarna per metro doorgereisd naar Osaka Castle. Vandaag is zondag en je merkt dat veel mensen vrij zijn, maar al die mensen zitten niet thuis. Het openbaar vervoer is vol, bij het kasteel was het superdruk en later op de dag in de winkels een gekkenhuis.

In de metro zaten wij in de wagon voor Women Only. Dat hadden wij niet in de gaten en het stond nog wel zo duidelijk aangegeven (achteraf), zowel binnen als buiten. Ook op het perron kun je goed zien waar de wagon alleen voor vrouwen stopt. Wel ernstig dat dit nodig is.

Het kasteel was prachtig. We zijn er niet in geweest, wan de buitenkant is interessanter dan de binnenkant. De bouw is gestart rond 1580. Het is daarna afgebrand en in 1620 weer opnieuw opgebouwd. Eromheen ligt een slotgracht en daarbuiten een mooie Japanse tuin. Ook hier dus erg druk. Naast westerse toeristen zijn er in Japan veel Chinese toeristen (hun taal is echt anders) en Koreanen. De Japanse barman gisteren kon ze goed nadoen: Japanners fijn en bescheiden (haha), Chinezen zeer aanwezig en luidruchtig en Koreanen altijd boos. Hij moest er zelf ook hartelijk om lachen, maar er zit een kern van waarheid in.

In Japan zie je nergens iets van vuil op straat liggen. Sterker nog, er is geen afvalbak op straat te vinden. Alles neem je mee naar huis waar je het afval weggooit. Vanmiddag zagen we in het park een man met een papierprikker. Dat lijkt ons geen zwaar werk in Japan.

Naast het kasteel was een Thais festival georganiseerd: een groot terrein was afgezet en bezet met kraampjes met lekker Thais eten en drinken, met kleding, met souvenirs, etc. Er was muziek. Er liepen enorm veel mensen rond en ook hier geen papiersnipper te vinden. We moest even denken aan een filmpje op internet waar het Museumplein wordt opgeruimd na de huldiging van Ajax.... En dan niet opgeruimd door de feestvierders.

Richting metro kwamen we langs een zeer bijzonder evenement. We zagen meisjes zingen. Meisjes uitgedost in een schattig pakje en zingend met een kinderstemmetje. Het publiek bestond uit zeker 100 oudere en jongere mannen. Men noemt deze meisjes hier idols. De mannen zijn gek op deze meisjes en de meisjes geven heel veel om deze fans. De liedjes die zij zingen gaan over onschuld. Wel bijzonder met al die geobsedeerde mannen er om heen.

Vanavond weer heerlijk gegeten. In Japan zijn er koeien die worden gemasseerd en ook nog eens bier drinken. Dat levert heerlijk vlees op, met een prijskaartje van ongeveer 330 euro per kilo.  Dat vlees hebben we niet gegeten, maar wel iets wat in de buurt kwam. Lekker eten maakt zo’n vakantie nog leuker!!

Het weer was prima vandaag. Vanmorgen zon, vanmiddag wolken, maar het bleef droog. Het was ongeveer 25 graden