Naar Osaka

18 mei 2019 - Osaka, Japan

Vanmorgen waren we weer vroeg uit de veren. Ontbijt om 7.30 uur, daarna afrekenen en op ons gemakje naar de bus van 8.40 uur. We werden hartelijk uitgezwaaid door de baas van de minshuku. We hebben een heerlijk verblijf hier gehad. Heerlijk om tussen de steden door een paar dagen echte rust te ervaren. Allereerst door de mooie wandeling en daarnaast in het huis zelf. Na het diner heerste een diepe rust in de minshuku. De muren zijn superdun, dus enorm gehorig. Dat betekent toch dat je wat eerder zit te fluisteren met elkaar. We zijn wel blij dat we weer gewoon op een bed en op een stoel kunnen zitten. Op onze leeftijd is het vrij vermoeiend om steeds maar op de grond te zitten zonder steun in je rug.

Na de bus volgde een intercity en in Nagayo zijn we overgestapt op een shinkansen. De shinkansen is de hogesnelheidstrein van Japan. Er zijn veel van deze lijnen in Japan en wij reden vandaag in de Hikari. De treinen rijden ca. 300 km per uur, dus binnen no time ben je in een volgende plaats. Het zijn zeer comfortabele treinen, met grote, brede stoelen, veel beenruimte en tafeltje. Tussen de middag nemen de Japanners een bentobox mee die ze op het station hebben aangeschaft: een doos vol lekkernijen als ei, rijstballetjes, tofu etc. Zeer smaakvol. Wij hebben met de oortjes in de mobiele telefoon nog wat koorgedeeltes van de Aida geoefend. Niet hardop, hoor!

We hebben een fijn hotel, nog pas een jaar oud, heel comfortabel. We zitten in de buurt van de uitgaanswijk, Dotonbori. Toen wij vanavond de deur uitgingen om te gaan eten was een drukte van belang. Heel jong Osaka, en nog wat ouderen, was op de been. Naast enorm veel restaurants en bars zijn er ook uitgebreide winkelstraten. En overal uitbundige reclame. Osaka is toch weer een heel andere stad dan Tokyo. Meer gezellig, minder formeel. Waar Tokyo meerdere wijken had en niet één centrum, is er in Osaka een bruisend middelpunt.

We hebben weer sushi gegeten en wel in een kaitensushi. Dat is sushi die langskomt op een lopende band. Je haalt er vanaf wat je lekker lijkt en wil je nog wat anders dan hangt er een persoonlijke ipad boven de bar om iets te bestellen. Na verloop van tijd komt dat met jouw nummer ook langs op de band.

Na het eten zijn we door wat gezellige straten gewandeld. Er was veel leven op straat. Op meerdere plakken stonden rijen mensen, te wachten op toegang tot een restaurant..

Wij belandden uiteindelijk in een kleine bar (plek voor 5 personen, ongeveer 10 m2 groot. De barman was een aardige gozer en sprak redelijk Engels, het ene meisje ook, de andere totaal niet. Er ontstond een geanimeerd gesprek, zo van ‘Bij ons in Nederland’ en ‘Maar bij ons in Japan....”.

Japanse whisky gedronken, die erg lekker is.

1. Esther:
    Ha Anja en Dirk mooie reis die jullie maken. Eten ziet er ook super uit. X Es
  2. Greetje:
    18 mei 2019
    Mooie trein Anja ziet er allemaal leuk uit.
  3. Peter en Jacqueline:
    18 mei 2019
    Leuk om jullie reis zo te kunnen volgen!
    Veel plezier nog.
  4. Nelleke:
    19 mei 2019
    Wat een verhaal weer, fijn om zo met jullie over deze (heel andere) cultuur mee te lezen.