De oude postweg

17 mei 2019 - Magome, Japan

Vanmorgen 7.30 uur aan het ontbijt. We werden weer verrast met allerlei lekkere hapjes waaronder ei, maar ook gestoofde zalm en forel.

Een van de redenen om naar deze plaats te gaan was omdat er een mooie wandeling ligt tussen Magome en Tsumago. Beide plaatsen liggen aan de oude Nakasendo post-route die onderdeel uitmaakt van de route Kyoto-Tokyo in vroegere tijden - denk aan ongeveer 1600. De twee plaatsen zijn prachtig gerestaureerd en de route is prima te belopen. Er ligt nog oud plaveisel, wat ook zo hier en daar is gerestaureerd. Bij de start van de wandeling kwamen we een schoolklas tegen, in de leeftijd van 12, 13 jaar oud. De meisjes spraken alle passanten in het Engels aan. Ze vroegen waar zij vandaan kwamen en na ons antwoord volgde uitgebreid gegiechel en weinig antwoord. Wij probeerden het gesprek aan te gaan, maar dat vonden ze wel lastig. We kregen beiden een zelf-gevouwen kraanvogel van hen. Die staat in Japan symbool voor een lang leven. Ook wordt gezegd dat wie 1000 kraanvogels vouwt een wens voor gezondheid in vervulling ziet gaan.

De wandeling voerde ons langs kleine gehuchtjes, door bossen, langs riviertjes. Natuurlijk kwamen we onderweg andere wandelaars tegen. We passeerden een theehuis waar ons thee werd aangeboden. Volgens de mensen die dit verzorgden was dat een oud gebruik in de Edo-periode. Op een foto zagen we dat Joanna Lumley ook langs was geweest. Op de wandelroute was elke 300 meter een bel geplaatst waarmee de beren afgeschrikt konden worden....

Na een uur of 3 waren we in Tsumago, ook al zo’n prachtig mooi plaatsje. Na een gestoomd broodje (gevuld met aubergines, of gevuld met red bean paste) en een ijsje zijn we op de bus gestapt naar huis.

Na een bad, een beetje lezen en relaxen worden we om 18.00 uur al weer aan tafel verwacht. We zitten toevallig naast een stel uit Den Haag. Wat een kleine wereld is het toch. We hebben de routes uitgewisseld en zij gaan morgen naar waar wij net vandaan komen: Matsumoto.

Het wordt vervelend om het te herhalen maar het eten was weer heerlijk. Kip, soep, varken, vis, sushi etc. Smullen!

Morgen gaan we naar Osaka

1. Cees en Lies:
    17 mei 2019
    Wat een bijzonder land! Leuk om een beetje mee te beleven! Jammer dat we dat heerlijke eten niet kunnen proeven😜
  2. Nelleke:
    17 mei 2019
    Wat een mooi verhaal weer, ij vind die kimono voor thuis wel wat hebben 😀
  3. Marian Rigter:
    17 mei 2019
    Hee laiverds, klinkt als ‘n prachtige wandeling! Maar eh....ik ben reuze nieuwsgierig wat die groene bal is. Ook om op te eten?
    Ga vooral door met genieten, jullie zijn zó goed in deze kunst!