Banff en omgeving

17 juni 2022 - Banff, Canada

Vanmorgen begonnen met koffie in Banff. Zoals gezegd, het is een erg leuke plaats. Toeristisch en druk, en een aangename sfeer. Alles staat hier in het teken van sport, skiën, wandelen, fietsen etc. Er is een groot aantal buitensportwinkels. Alle (en dat zijn er veel) restaurants zijn hier tot later open, zo 23.00 uur. In British Columbia gaan de mensen heel vroeg eten en sluiten de restaurants soms al om 19.00 uur.

We rijden naar de Vermilion Lakes, mooie meertjes met een mooi uitzicht. De natuur in Canada is zeer imposant. In deze provincie hebben we steeds uitzicht op de Rocky Mountains.

Vervolgens rijden we door naar Kootenay National Park. We beginnen bij de Marble Canyon, waar het water zich doorheen perst en vervolgens naar de Paint Pots. Dat zijn oker gekleurde poelen. De indianen (first nations hoor je tegenwoordig te zeggen) haalden daar hun okerkleurige verf vandaan. Er lag geen pad, maar boomstammen en wat planken over het water en de modder. Nog een kunst om geen natte voeten te krijgen.

We zitten nu nog niet in het hoogseizoen en toch zijn sommige parkeerplaatsen al vrij vol. Dat zal hier van de zomer wel enorm druk zijn. Het valt op dat er op elke parkeerplaats toiletten zijn, tot midden in de wildernis. Heel goed geregeld.

We eten vanavond Indiaas.
Hier in Alberta komt er 5% bovenop de rekening aan btw. In British Columbia is dat 10%. Dat kan dus per provincie verschillen.  Je ziet de bedragen op de menukaart zonder btw. Als je de rekening krijgt, komt die btw er dus bij, plus de fooi van 15%, 18% of 20%.
Net weer anders dan bij ons: in Nederland betalen wij 21% btw voor de drank en 9% voor het eten. Maar bij ons zijn de bedragen al op de menukaart verwerkt.

1. Gert-Jan:
    22 juni 2022
    Heerlijk meegenieten met jullie avonturen! Wat een afwisselingen allemaal