Icefields Parkway

18 juni 2022 - Jasper, Canada

Vandaag dan één van de hoogtepunten van deze reis: The Icefields Parkway.

Dit is een weg met een lengte van 230 km die door Banff NP en Jasper NP loopt met onderweg alleen maar natuurpracht, de beroemdste weg door de Rocky Mountains.

We stoppen bij Bow Lake. Uitzicht op een nog deels bevroren meer en de bergen erachter. Het is hier nu 8 graden celsius!

Vervolgens rijden we naar Peyto Lake. Onderweg zien we onze eerste levende beer, langs de snelweg! We rijden te snel voor een foto.

Peyto Lake heeft een zeer onnatuurlijke kleur, veroorzaakt door de samenstelling van het water en de kleur van de lucht. De wandeling ernaartoe was nog met volop sneeuw en zeker de moeite waard: het is een prachtig meertje.

Dan op naar Columbia Icefield. Dit is een uitgestrekt ijsveld, de Athabasca-gletsjer. We hebben ter plekke tickets geboekt voor vandaag. Morgen was het al helemaal volgeboekt. We hadden er zelf niet aan gedacht vooraf te boeken, dus fijn dat we met een uurtje wachten dezelfde dag kunnen. het is een heel evenement. Met een touringcar worden we riching ijsveld gereden. Daar stappen we in een speciaal ontworpen voertuig, de Ice Explorer, waarmee we het ijsveld oprijden. De wielen van deze bus zijn vrijwel net zo groot als wij zelf. We lopen op het ijsveld, prachtig ijs. We mogen op een beperkt deel lopen, wat begrijpelijk is.

Hierna gaan we naar de Skywalk, een platform met glazen bodem waar je een indrukwekkend uitzicht hebt over de omgevin. Het blijft altijd een beetje eng om over een glazen vloer te lopen, maar we hebben het overleefd.

We rijden door naar Jasper, waar we twee nachten zullen verblijven.

We eten bij Jasper Brewing Company, een bierbrouwerij met enorm veel verschillende bieren en bijbehorend pubfood.

1. Coby:
    19 juni 2022
    Wat een mooie belevenis!
    Dirk je zit goed in Jasper, nu eens geen Belgisch bier!