Beren op de weg

19 juni 2022 - Jasper, Canada

We beginnen de ochtend in het stadje Jasper. Vergeleken met Banf is Jasper kleiner en minder druk. Wel ook hier veel horeca, dusGeen gebrek aan keuze.

Eerst wat inkopen gedaan bij de plaatselijke supermarkt, en vervolgens koffie drinken bij de koffiebar. Dit keer echte kopjes en geen papieren bekers.

We gaan terug de Icefields Parkway op. We stoppen bij een aantal watervallen, de Athabasca Falls en de Sunwapta Falls. Het is behoorlijk druk op de parkeerplaatsen, maar het is dan ook zondag vandaag.

Gisteren hebben we een “berenbel” gekocht. Deze zou beren moeten afschrikken. Je moet ‘m aan je rugzak of aan je schoenen vastmaken en iedereen hoort je van verre aankomen…..

Ondanks dat, zijn we toch steeds alert op de mogelijke confrontatie met beren. Eerlijk gezegd zitten we er niet op te wachten. We proberen altijd bij wat mensen aan te sluiten.
Toen we in 2018 in Nova Scotia op vakantie waren, zag je bij elke wandeling wanneer de laatste beer was gespot. Dat zien we hier niet en zelf denken we dat er zoveel zijn dat er geen bijhouden aan is. Hier in het westen van Canada leven de meeste beren. We bevinden ons hier echt in bear country.Vandaag hebben we wel twee beren gezien vanuit de auto. Het lukte net om er één op de foto te krijgen.

Het weer is wat minder dan gisteren, koeler en wind, maar gelukkig wel droog. In de middag is het heerlijk zonnig en wordt het zo 17 graden.

We lopen de Valley of the Five Lakes trail. Mooie wandeling met…. 5 meren. Ook hier druk.

‘s Avonds eten we bij de Italiaan. Wat opvalt is dat in Canada een glaasje wijn behoorlijk duur is, 11 dollar per glas.

Goedkoop in deze provincie is dan weer de benzine: $ 1,88 per liter. Vorige week in British Columbia betaalden we $ 2,15 per liter. Scheelt nogal.

1. Adrie:
    20 juni 2022
    Een prachtige natuurreis met leuke steden. De beren lijken mij ook wel spannend.
    Handig als je de berenbel tijdens onze wandelvakanties meeneemt :)
    Fijn dat jullie zoveel keus hebben om uit eten te gaan.
    Geniet!
  2. Cune:
    21 juni 2022
    Leuk stadje Jasper, nog bij het station geweest? En ik hoop dat de wijn lekker was. Nog veel plezier en ben benieuwd naar de volgende foto’s en jullie verslag.