Het MOT en Yanaka

12 mei 2019 - Tokyo, Japan

De tweede dag in Tokyo. Vanmorgen na het ontbijt zijn we met de metro naar Tokyo station gereisd om onze Japan Railpass op te halen. Overigens kunnen we vanuit het hotel ondergronds naar metro en station Shimbashi lopen. Een nieuw aangelegd gebied met winkels, restaurants en openbaar vervoer.

Op Tokyo station moesten we even wachten en in die tijd zelf de railpass invullen met onze gegevens. We laten de pas ingaan op dinsdag 14 mei, de dag dat we Tokyo verlaten. Na plastificeren en stempels is de pas geldig. We hebben meteen stoelen gereserveerd voor de trein waar we dinsdag mee verder reizen.

Op naar het Tokyo Museum of Contemporary Art Tokyo (MOT). Een prachtig museum met vooral Japanse hedendaagse kunst. Heerlijk rustig en dus heel anders dan de exposities in Nederland in het Rijks- of Van Goghmuseum.

in de loop van de middag zijn we met de bus en de metro naar een oud Japans wijkje gereden, Yanaka. Hier een zeer groot kerkhof, veel tempels en alleen maar lage bebouwing. In een kleine brouwerij hebben we het plaatselijke (Yanaka-) bier gedronken en wat hapjes gegeten. Je ziet hier als borrelhapje vaak de edamame boontjes met een beetje zout. Een heel relaxte sfeer.

Terug naar ons hotel. Met de openbaar vervoer kaart leggen we heel wat afstanden af. Tokyo is een enorm grote stad, de stad met de meeste inwoners ter wereld (35 miljoen). Het openbaar vervoer is hier uitstekend en er wordt gelukkig veel gebruik van gemaakt, want het is onmogelijk dat iedereen zich hier met de auto verplaatst. Tokyo is niet echt een mooie stad en er zijn niet heel veel hoogtepunten. Maar elke wijk heeft een eigen sfeer, er zijn mooie winkels en enorm veel restaurants. En soms hele mooie plekjes. Heel bijzonder is ook de mode. De jongeren zijn super hip, maar ook zie je mensen in kleren lopen die wij op z’n minst heel bijzonder vinden. Zo hier en daar (zeker in het weekend) zie je vrouwen in een kimono lopen. Ook veel mensen met mondkapjes, tegen de smog. Wij houden van steden en zeker van deze, waar oost en west met elkaar verbonden zijn.

in de buurt gegeten bij een zeer betaalbaar restaurant; dat kan hier ook. Kippespiesjes, dumplings en kippevellen (Dirk wilde eens iets apart bestellen; het was niet lekker). Samen aten we omgerekend voor 25 euro. Betaalbaar eten kan hier dus ook. Aan fooien geven doet men in Japan niet.

Nu een programma voor morgen maken; onze laatste volle dag in Tokyo.

1. Corrie van Dijk:
    12 mei 2019
    Wat een grote stad is dat Tokyo. Leuk om zo mee te lezen wat jullie allemaal doen!
    Succes met het programma voor morgen.
    Kijk er weer naar uit.
  2. Margriet en Koos:
    12 mei 2019
    Leuke verhalen en mooie foto's. Veel plezier!
  3. Nelleke:
    12 mei 2019
    wat een verhaal weer, ik vind het maar knap wat jullie allemaal kunnen regelen in het Japans haha, grapje.
  4. Coby:
    12 mei 2019
    Hartstikke leuk om jullie belevenissen in een andere cultuur te volgen.
  5. Kathy:
    12 mei 2019
    Nice to be able to partake in your adventures. I am trying, with my mother’s help, to interpret your blog. Enjoy every minute of your trip, and especially the chicken skins..
  6. Greetje:
    13 mei 2019
    Fijn dat jullie het naar je zin hebben. Het ziet er leuk uit. Groetjes van mij en hoor je weer.
  7. Willie:
    13 mei 2019
    Erg leuk om jullie zo te volgen! Ben benieuwd naar alle verhalen. Geniet ervan! En Dirk ...blijf aparte gerechten bestellen!! 😂🍜
  8. Martine:
    13 mei 2019
    Leuk om te lezen! En ik wil ook!