Het strand aan de Japanse Zee

22 mei 2019 - Kinosaki Onsen, Japan

Het was vandaag een prachtige, zonnige dag. Ongeveer 25 graden.

Het traditionele Japans ontbijt was voor ons uitgestald in een aparte kamer. De dame die ons bediende deed voor ons beiden twee vuurtjes aan. Op het ene vuurtje werden twee visjes warm gemaakt, op het andere een bouillon met o.a. tofu en groenten. Verder bestond dit overvloedige ontbijt uit: rijst, misosoep, gerookte vis, tofu in allerlei vormen, groenten vaak uit het zuur, een gepocheerd ei en groene thee. Het was heerlijk.

We zijn na een koffiestop (Japan heeft geen koffiecultuur) naar het station gelopen om plaatsen voor morgen te reserveren.

Kinosaki-onsen ligt aan een rivier die niet ver van hier uitmondt in de Japanse Zee. We zijn met de trein naar de kust gereden, in ongeveer 10 minuten, uitgestapt bij station Takeno en vervolgens naar het strand gelopen: Takeno Beach. Aan de overkant van de zee ligt Noord Korea. In de jaren zeventig en tachtig werden er mannen en vrouwen van strand geplukt en ontvoerd door Noord Korea. Daar moesten zij lesgeven in de Japanse taal en cultuur aan Noord Koreaanse spionnen. We weten niet of dit ook op dit strand is gebeurd, maar het is toch een raar idee. Overigens zijn niet alle ontvoerde Japanners terug in hun eigen land. Daar wordt nog steeds over onderhandeld.

Japan heeft niet een echte strandcultuur. Het liefst zijn Japanners niet in de zon. Vaak lopen vrouwen met een paraplu tegen de zon, of met lange handschoenen aan. Aangekomen op het strand zagen we toch mensen, onder een parasol.

Het was een prachtig strand, met een azuurblauwe zee. Het nodigde uit om een duik te nemen, maar het water is nog pas 12 graden. Iets terug lagen wat vissersboten. In het dorp kom je veel krabrestaurants tegen, maar die wordt met name in de winter gevangen.

s’ Middags zijn we weer naar een onsen gegaan. Nu naar een andere. Ook hier gescheiden gebaad. Mooi om te zien waren twee oudere vrouwen die elkaars rug wasten. Toen we vanavond uit eten waren gingen er nog verschillende oudere mensen baden. Wie weet zijn dat mensen die thuis geen douche hebben. De onsen zijn tot 23.00 uur open.

Verder was het een relaxte dag. Geen bijzonderheden.

1. Peter en Jacqueline:
    22 mei 2019
    Wat leuk weer om te lezen! Het eten blijft er nog steeds prachtig verzorgd uitzien. Dat is wel wat anders dan een bordje boerenkool met worst (trouwens ook wel lekker).
    Bijzondere zolen hebben de slippers die de mensen, op weg naar bad, dragen.
  2. Frank:
    22 mei 2019
    Leuk om jullie op deze manier te volgen, nog een fijne vakantie met mooie momenten gewenst!